top of page

Historier

30.05.2016

I vinterferien i år reiste sisteårselevene i den internasjonale klassen ved Kongsberg videregående skole på klassetur  til Sør-Afrika. Elevene  tilbrakte fire dager i Botshabelo. Studieturen dit er en del av det såkalte  CAS-faget som som er obligatorisk for alle som velger denne linjen. CAS er en forkortelse for begrepene kreativitet, aktivitet og service. Elevene skal bli bevisste på å hjelpe andre. Slik er barnehjemmet utenfor  Magaliesburg  blitt Kongsbergelevenes  spesielle hjelpeprosjekt. 

Etter  skoleturen har alle som var med, skrevet hver sin rapport med  refleksjoner om hva de har lært av oppholdet i Botshabelo.  Vi har fått lov å gjengi deler av rapporten til Ingvild og Imona.

Ingvilds fortelling

Ble kvitt fordommer og presset grenser 

I klassen vår har vi brukt mye tid på å samle inn penger til barnehjemmet Botshabelo i Sør-Afrika. Av og til har det virket meningsløst, for vi så aldri hvor pengene ble av.  Derfor var det å reise til landsbyen for å se, snakke med og jobbe sammen med menneskene der, en veldig viktig erfaring. Vi kom til Botshabelo søndag ettermiddag, og vi ble der til fredag morgen. På den tiden utførte vi mange aktiviteter, slik som å rengjøre graver, jobbe i hagen, hjelpe til på kjøkkenet, lage piñatas og danse med barna. 


Jeg hadde en del forventninger til hvordan det kom til å bli, men da vi kom dit, måtte jeg endre oppfatning, for ingen av mine antakelser passet på det vi opplevde. Det som umiddelbart slo meg, var at jeg hadde en oppfatning av “oss” og “dem”, og at fattigdom, overgrep og det å bli forlatt av foreldrene ville gjøre at disse barna var totalt forskjellige fra barna hjemme. Dette er en myte som ofte er skapt av veldedige organisasjoner, og stereotypier av typen “det hjelpeløse Afrika” og behovet for “den hvite frelseren” lever. Da jeg reiste til landsbyen for å oppleve det på kroppen, endret det totalt mitt syn på hele situasjonen. Turen gjorde at jeg ble kvitt mange fordommer angående rase og fattigdom, og jeg ble mye mer følelsesmessig involvert i denne delen av skolearbeidet vårt.


Vi tilbrakte mye tid sammen med barna, og de minste ville gjerne være sammen med oss utenom måltidene. Utfra hva jeg hadde hørt fra folk som hadde besøkt stedet tidligere, hadde jeg ventet at barna ville være åpnere om bakgrunnen sin, men de var mer interesserte i å sammenligne Norge med Sør-Afrika. Men den første dagen var det en jente som heter Kaitlin som fortalte meg om moren sin, Selena. Kaitlin var sikker på at moren skulle komme og hente henne fra barnehjemmet, men da jeg spurte Marion, grunnleggeren av Botshabelo, sa hun at det var et fåfengt håp barnet klamret seg til. Dette gikk veldig inn på meg, for på en måte forsto jeg hvorfor Kaitlin holdt fast ved ideen om at moren skulle komme tilbake. Hvis ikke, måtte hun jo begynne å lure på om moren hadde forlatt henne fordi det var noe galt med henne, eller at moren ikke elsket henne.


Marion gav meg også noen perspektiver på hvor heldig jeg er som bor i et rikt land med en trygg seng, en familie som er glad i meg, gratis utdannelse, gratis helsestell, et trygt miljø og at jeg alltid vet når jeg får neste måltid. Man ser ikke alltid viktigheten av disse tingene før man møter noen som mangler alt. Marion understreket også at barna i landsbyen mest sannsynlig er gladere enn meg, uansett hvor mye motgang de møter. I Norge tar jeg så mye for gitt, og jeg ser ikke hvor fantastisk det er bare å kunne våkne i live hver morgen.


Noe av det kanskje mest uventede jeg opplevde etter at jeg kom hjem, var at jeg fullstendig mistet motivasjonen. Jeg hadde ventet at jeg skulle komme hjem full av energi og takle de neste ukene oppløftet av den gode stemningen etter turen. I stedet opplevde jeg at alt jeg gjorde, både på skolen og i fritida, virket totalt meningsløst og uviktig. Å være i Botshabelo kjentes godt fordi det betydde noe for barna at jeg snakket med dem, ga dem en klem, plantet et tre eller reingjorde bassenget. I Botshabelo kunne jeg trøste et barn, og det betydde noe der og da. Hjemme i Norge har jeg 3 til 10 års utdannelse foran meg før jeg kan få en jobb som kanskje, bare kanskje, har betydning for andre mennesker. Samtidig er det tusenvis av mennesker på min alder som gjør det samme som meg, og mange gjør det enda bedre. Denne turen har fått meg til å innse at jeg kanskje passer til en jobb i en hjelpeorganisasjon slik at jeg kan føle at det jeg gjør, har betydning.


Jeg modnet veldig på turen til Botshabelo, og jeg oppdaget også at det var mange ting jeg kunne som jeg ikke hadde trodd jeg kunne. Jeg presset grensene mine, både fysisk og mentalt, ved å jobbe hardt med de ulike oppgavene, og jeg var sosial på grensen til hva jeg trodde jeg orket. Av og til var det vanskelig å kommunisere med barna fordi vi er vant til så forskjellige ting, men vi klarte å overvinne det ved å gjøre enkle ting som klappeleker, gjennom fysisk kontakt som hårfletting eller ri på griseryggen. Alt i alt var det en god erfaring som jeg aldri ville vært foruten.

Klassebilde Internasjonal klasse ved Kongsberg videregående skole 2016

FIKK BISTANDSPRAKSIS I BOTSHABELO

Ingvild

Fra Botshabelo

I klasserommet i Botshabelo

I åkeren

Imona sin fortelling

Grenseløs lykke og glede 

 

En av de tingene som lærte meg mest om Botshabelo, skjedde hver ettermiddag mellom klokka 16.30 og 17.30. Vi hadde fått fri til å øve på talentshowet som skulle være torsdagen før vi dro hjem. Vi var ikke forberedt på at vi skulle danse, og noen ble litt bekymret og tenkte at de kom til å bli ledd av, for mange av folkene her virket som veldig gode dansere. Men vi oppdaget raskt at dette skulle bli favorittida på dagen. Alle virket veldig harmoniske med det de gjorde der og da, så det ble veldig morsomt å delta. Dessuten lærte det meg noe om hvordan folk i Botshabelo verdsetter livet på en annen måte enn oss. Disse menneskene, fattige og med problemer mye større enn våre, var mye lykkeligere enn vi hadde ventet. Når man tenker på fattigdom, glemmer man veldig fort følelser som for eksempel glede, og man assosierer ikke det med folkene her. Det er ganske ironisk, for de er jo fulle av liv og glede. Det forteller noe om glede, for glede er ikke avgrenset til klasse, status eller rase, og dette er noe jeg ønsker å lære mer om. Det er grunnen til at jeg sa at jeg ville ta med meg den innstillingen tilbake til Norge da Marion spurte oss om dette. Den voldsomme gleden alle følte da vi danset hver ettermiddag, gjorde at vi ble veldig sammensveiset. Jeg føler at dette var svært viktig lærdom, for det viser at fattigdommens ansikt ikke er avgrenset til det media forteller oss, og at menneskelige følelser er grenseløse.


Når jeg tenker tilbake på dette, tror jeg at turen påvirket meg både følelsesmessig og intellektuelt, og det forandret synet mitt på fattigdom og på Afrika som kontinent. Jeg mener det er viktig å se på Sør-Afrika ikke bare som et land som har gått igjennom kamp mot apartheid og fattigdom, men også som et land med en rik kultur.


Ved å delta på denne turen har jeg møtt ulike utfordringer. Noen små, som å melke kyr, og noen større, som de etiske sidene ved å diskutere sensitive tema. Vi som klasse har engasjert oss i spørsmål som er viktige for verden, bl. a. kampen mot HIV/AIDS, ved å bidra med ca. 38 000 rand til Botshabelo-samfunnet. Vi har også lært om livet til dem som bor i Botshabelo gjennom å samarbeide med andre mennesker i de fem dagene vi var der. Turen har også bidratt til at jeg er blitt mye mer nysgjerrig på å lære, og jeg er blitt flinkere til å kommunisere med mennesker i et ukjent miljø.

Imona

Danseøving

Barn i Bothsabelo

Ingvild
Imona
bottom of page