for
BOTSHABELO
27.11.2015
UTDANNING SOM GRUNNLAG FOR EN VERDIG FRAMTID
Trygghet, omsorg, mat, et hjem – dette får barna når de kommer til Botshabelo. I tillegg til å dekke disse grunnleggende behovene satser familien Cloete på at skolegang skal gi barna det grunnlaget de trenger for å skape seg en framtid når de blir voksne. Prosjektet fra Lyderhorn til Botshabelo støtter dette gjennom sitt utdanningsfond, penger som er øremerket utdanningsformål. Denne høsten har vi økt overføringene med cirka 25 000 kroner hver måned nettopp til utdanningsformål. Planen er å fortsette med det i minst to år.
Landsbyskolen
Skolen i Botshabelo har elever fra barnehjemmet og fra landsbyen og områdene rundt. Det er en 9-årig grunnskole med undervisning fem dager i uken. Skolen ligger vegg i vegg med barnehjemmet og spiller en sentral rolle i dagliglivet i Botshabelo. Undervisningen foregår i stor grad uten skolebøker, av økonomiske årsaker. Det er generelt mangel på undervisningsutstyr.
For familien Cloete er utdanning viktig. Barna skal gå på skolen når de kommer dit. Om du er 12 år og ikke kan lese, begynner du opplæringen sammen med førsteklassingene. Det er ingen skam knyttet til dette. De er åpne på at her er alle velkomne, og at barna behandles forskjellig fordi de har forskjellig utgangspunkt. Barna skal få mat, klær, en seng å sove i og oppleve omsorg fra voksne. Barna må bli trygge. Og de skal gå på skole - for å lære og for å få faste rammer i hverdagen.
Kutt i offentlig støtte
Skolen er en privatskole, men den mottar offentlig støtte til driften. I 2015 ble denne støtten kraftig kuttet. Begrunnelsen for dette var for svake faglige resultater i forhold til krav til privatskoler. Mon tro om myndighetene har tatt i betraktning utgangspunktet for elevene som går på skolen i Botshabelo? Vi vet at alle har vært utsatt for en eller annen form for omsorgssvikt, enten fordi de har mistet sine foreldre og levd på gaten, eller fordi de har opplevd overgrep i eller utenfor egen familie. Noen av dem har ikke gått på skole før de kom til Botshabelo selv om de har alderen til det. Enkelte kan ikke lese eller skrive sitt eget navn som 12-åring. Hvordan kan resultatene til disse barna måles i forhold til overordnede statlige mål?
Lærerne
Familien legger vekt på at skolen skal ha utdannete lærere. Mange av lærerne ved skolen er arbeidsinnvandrere som kommer fra Sør-Afrikas naboland. Lærerne bor i egne hus på området.
Kuttet i statlig støtte rammer hardt. Vi har derfor vedtatt at deler av utdanningsfondet skal brukes til lærerlønninger, og deler av ekstraoverføringene går til dette formålet. I første omgang vil vi dekke et beløp tilsvarende to lærerlønninger i to år.
Klassebilde eldre elever (2014)
Bilde av skolebygningen i Botshabelo
Undervisning ute i skolegården for de små elevene (2014)
1. klassen har leker i skolegården (2014)